Про насІсторія журналуБлагодійний фондПроектиГалереяКонтакт
Відповідальність за майбутнє
Четвер, 14 лютого 2013 00:00 Суспільство Автор Йосип ЛОСЬ   

Йосип Лось, головний редактор часопису Ми спроможні змінити світ на краще. За умови, що нашим гаслом буде енергійний оптимізм...


На наших очах старий світ розвалюється під тиском нових ідей. Який «старий світ»? За правильну відповідь не треба присуджувати премії — це система, в якій орієнтиром є споживання й розваги. Мова про неолібералізм, що його нам хитромудро накидають під виглядом таких двозначних термінів, як демократія, громадянське суспільство, правова держава, недоторканість особистості, свобода преси та інші привабливі декорації. Про комунізм у вигляді більшовизму не йдеться, оскільки цей витвір вселенських шахраїв своїм кримінальним минулим (винищення 100 мільйонів людей) ганебно збанкрутував. Принагідно думка німецького філософа-ідеаліста Ф. Шеллінга: зло, за задумом Бога, неодмінно мусить саморозвінчатися.

Однак на посткомуністичному просторі маємо своєрідний мікс: залишки старої ментальності, що характеризується простацтвом, сірятиною, переляком, перемішалися з «каналізацією» Заходу — обмеженим розумом, лицемірством, мамонізмом, поневоленням плебейською субкультурою. Обидва варіанти матеріалістичного нігілізму — комунізм і капіталізм — посутньо антидуховні (духовність треба трактувати як божественність). Але ж не можна воювати з Господом!

Щораз частіше знайомимося з думками морально чутливих особистостей багатьох країн, які передбачають не тільки крах плаского матеріалізму, але й пророкують народження нового світу — світу вартостей, після архаїки, варварства, цивілізації. Це вартості святої правди-справедливості, милосердя, солідарності, моралі, яка має стояти над політикою та ідеологією, над умонастроєм егоїстичної вигоди. Не можна надалі терпіти, щоб неуцтво й аморальність ставали найкращою перепусткою до влади. Не можна надалі погоджуватися з тим, що простацький розум не замислюється над упослідженням, над гріхом брехні, злодійства, пияцтва, натомість постійно шукає зиску. Відтак — загроза збитків перетворює на вовка кожного осла. Не можна надалі миритися з тим, що кілька відсотків істот практично у кожному суспільстві обкрадає абсолютну більшість людей, а так званий «золотий мільярд» прагне виелімінувати інші мільярди людей. І тоді кілька десятків мільйонів «космополітичної еліти» (М. Кастеллс) перетворить цей мільярд на обслугу, задоволену зі свого ситого становища. Знову нагадаємо афористичну думку: «Найгірші вороги свободи — ситі раби» (Марія Ешенбах). Не можна дозволяти захланним і цинічним людцям знищувати довкілля, інакше усі без винятку посунемо на вселенський цвинтар.

Розумова нікчемність, споганена огидними розвагами душа, здеформоване й мотивоване захланністю серце, спотворена модифікованими продуктами біологічна субстанція людини доконечно мусять відійти — і назавжди! — у небуття. Більшовизація мислення, макевіалізація політики, шейлокізація економіки, отварювання особистості не пасують людині як Боготвірному феноменові. І тому пам’ятаймо орієнтири Святішого Отця Івана Павла II: «Сьогодні, вже у планетарному контексті, треба йти ще глибше, здійснюючи новий синтез між вартостями і потребами, між вірою і культурою, між Євангелією і життям. Але для цього потрібна відвага і сміливість людей автентично віруючих, готових протиставити себе усіляким спокусам і стати відважними працівниками справедливості й миру… До вас належить розповсюдження врожайної «культури Євангелія», де Христос, який «живе вчора, сьогодні й назавжди», є конкретною відповіддю на засадничі питання бентежного серця людини».

 

* * *

Тризуб, герб УкраїниЛюблю цю геометрію!

Відверто кажучи, я закоханий в цей знак триєдності всього сущого в світі. Він вражає своєю філософською глибиною і точним втіленням ідеї буття.

Тризуб — найвеличніший символ людства, і це чудово, що він є гербом України!

У світі існує біполярність, два протилежних начала, які доповнюють один одного: Iнь і Янь. З’єднує їх в одне ціле Дух — сакральна духовна сила. Тризуб — досконале втілення цієї істини. Ліворуч і праворуч протилежності, єднає їх центральний третій елемент — Дух.

Центр тріади — духовна складова, сакральна сила, що єднає протилежності в ціле. Віддзеркаленням цієї гармонізуючої сили в свідомості людства з’явилась така духовна категорія, як моральність.

Моральність — це відчуття єдності людини з природою, з Богом.

Те, що Україна зробила своїм гербом триєдиний знак, центральним елементом якого є Дух, моральність, свідчить про її потужний творчий та духовний потенціал.

Українці — прадавня нація, але водночас молода, бо у нас зберег­лося багато невитраченої енергії, ду­хов­ної сили. Перед нами велике майбутнє.

Борис НІКОНЧУК

(2000. — 2012. — № 34)

 

Нове число

Прес-Центр
Банер
Банер
www.leleky.org
Банер
Банер
Банер
Культурна Україна. Каталог сайтів ЛітПорталу Проба Пера